Steeds meer bedrijven voelen zich geroepen om iets terug te geven aan de gemeenschap, bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk. Ze laten hun medewerkers dan vrijwilligerswerk doen onder werktijd. We noemen dit corporate volunteering, ook wel bekend als medewerkersvrijwilligerswerk, werknemersvrijwilligerswerk of bedrijvenvrijwilligerswerk. Eerder schreven we al een blog over vrijwilligerswerk door bedrijven de voordelen en succesverhalen van medewerkersvrijwilligerswerk. In dit blog delen we nog meer tips over hoe je corporate volunteering in de praktijk brengt.
Kijktip: in deze video vertellen we je in 10 minuutjes alles over deze trend.
Wat is corporate volunteering?
Corporate volunteering houdt in dat werkgevers hun werknemers onder werktijd vrijwilligerswerk laten doen. Het gaat hierbij om een aantal uren of dagen per jaar die een medewerker mag inzetten onder bepaalde voorwaarden. Een voorwaarde kan zijn dat het vrijwilligerswerk in een bepaalde regio moet gebeuren (bijvoorbeeld ambtenaren van gemeente Amsterdam die alleen in Amsterdam medewerkersvrijwilligerswerk mogen doen), of dat het voor een bepaalde doelgroep moet zijn (zoals BLG wonen medewerkers die zich inzetten voor mensen zodat zij langer thuis kunnen wonen). Elke werkgever bepaalt zelf onder welke voorwaarden en voor welke tijdsduur er per jaar aan medewerkersvrijwilligerswerk wordt gedaan.
Werknemersvrijwilligerswerk is niet verplicht. Niet elk bedrijf doet dit. Ook is het zo dat medewerkers niet verplicht zijn hieraan mee te doen.
De kansen en uitdagingen van corporate volunteering
Er schuilen mooie kansen in corporate volunteering. Ten eerste is het een kans om nieuwe vrijwilligers te werven. Mensen die anders misschien nooit vrijwilligerswerk zouden gaan doen (bijvoorbeeld omdat ze naast hun fulltimebaan niet genoeg tijd of energie over hebben) kunnen nu ook vrijwilligerswerk doen.
Daarnaast is het een kans voor jou om zo nieuwe vrijwilligers binnen te halen met specifieke kennis en vaardigheden doordat je specifiek op zoek kunt gaan naar bedrijven waar die mensen werken die deze kennis en vaardigheden hebben. Denk bijvoorbeeld aan docenten Nederlands die taalles geven aan nieuwe Nederlanders. Of hovenieren die tuintjes opknappen.
Tot slot is het een kans om samen tot nieuwe vormen van vrijwilligerswerk te komen. Doordat je bedrijven en hun medewerkers mee kan laten denken. Misschien zien zij dat het ook anders kan.
Er schuilen ook bedreigingen in corporate volunteering. Je mag hier waakzaam voor zijn. Ten eerste zien we in de praktijk veel gebeuren dat de keuze in wat medewerkers als vrijwilligerswerk gaan doen volledig bij bedrijven wordt gelegd. Hierdoor gebeurt het vaak dat zij iets doen wat helemaal niet ten goede komt aan jouw organisatie en haar doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een tuin die dit jaar al 3x is opgeknapt. Vermijd dit door duidelijk aan te geven wat jouw organisatie en haar doelgroep nodig heeft.
Een tweede bedreiging is dat sommige organisaties (nog) niet de capaciteit hebben om grote groepen tijdelijke vrijwilligers te bedienen. Misschien herken je dit. Wanneer een bedrijf besluit om het kantoor een dagje te sluiten en met z’n allen iets voor jouw organisatie te komen doen, kan het zo zijn dat je vastloopt omdat je niet voldoende tijd en capaciteit hebt om deze groep aan het werk te zetten. Je kunt dit vermijden door duidelijk aan te geven tot hoeveel personen er tegelijk bij jullie kunnen komen, wat het is dat zij dan kunnen doen en hoeveel groepen er maximaal per jaar mogen komen. Heldere randvoorwaarden stellen dus.
Voorbeelden van corporate volunteering
Benieuwd welke bedrijven hun medewerkers vrijwilligerswerk laten doen onder werktijd? We zetten er een aantal voor je op een rij.
Medewerkers van de Volksbank zetten zich regelmatig een uurtje in voor een ander. Dit alles met als doel om mensen in de omgeving te helpen.
Gemeente Amsterdam laat ambtenaren vrijwilligerswerk doen binnen de eigen gemeente. Medewerkers mogen zich maximaal 4 dagen per jaar inzetten voor een organisatie of project in Amsterdam. Ook hier is het werknemersvrijwilligerswerk regio-gebonden.
Medewerkers van TOPdesk mogen sinds 2022 een week per jaar vrijwilligerswerk doen onder werktijd. Zij bepalen zelf wat ze doen. Hier krijgen medewerkers meer vrijheid om het werknemersvrijwilligerswerk zelf in te vullen.
Genoeg bedrijven die dit doen dus! Benieuwd wat er nog meer allemaal mogelijk is op het gebied werknemersvrijwilligerswerk, waar je op moet letten als je hiermee aan de slag wil gaan en wat je nog meer kunt met de andere trends en ontwikkelingen die op dit moment spelen? Doe dan mee met de workshop trends en ontwikkelingen vrijwillige inzet.
Zelf aan de slag met corporate volunteering
Wil jij ook dat medewerkers van bedrijven bij jouw organisatie vrijwilligerswerk komen doen? We helpen je op weg.
- Bedenk ten eerste goed waar jouw organisatie hulp bij nodig heeft. Wat is er allemaal te doen? Maak hier vervolgens een lijstje van.
- Denk vervolgens een na welke bedrijven hier goed bij zouden passen.
- Bedrijven willen jouw organisatie vast komen helpen, maar zien daar ook graag iets voor terug. Wat is de ruil die plaatsvindt? Wat is het voordeel van het doen van vrijwilligerswerk bij jouw organisatie? Schrijf die voordelen eens op.
- Benader vervolgens de door jou gekozen bedrijven en vraag of ze open staan voor een gesprek. Tijdens dit gesprek kun je gaan pitchen wat er zoal te doen is bij jullie en wat de voordelen zouden zijn voor de bedrijven en hun medewerkers.
- Ben je tot een overeenstemming gekomen met een bedrijf? Dan is het zaak om de gemaakte afspraken goed vast te leggen, bijvoorbeeld in een samenwerkingsovereenkomst. Zo kan er geen verwarring ontstaan en weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Belangrijk is om hierin mee te nemen hoe vaak elk personeelslid vrijwilligerswerk mag doen onder werktijd en hoe dit gecontroleerd wordt. Wordt bijvoorbeeld verwacht dat jij als coördinator de uren bijhoudt? Of doet de werknemer dit? Het is goed om dit soort dingen op voorhand te bespreken en vast te leggen.
En dan is het tijd om aan de slag te gaan! Misschien ben je er zelfs al mee bezig of krijg je zelf aanvragen van bedrijven. Dit is natuurlijk alleen maar goed! Maar ook hierin geldt weer dat het belangrijk is dat jij aangeeft wat zij kunnen doen binnen jouw organisatie zodat er ook echt iets gedaan wordt wat van waarde is voor jouw organisatie en haar doelgroep. Dit voor jullie fijn, maar ook voor de medewerkers en bedrijven. Zij willen immers van waarde zijn!
Meer weten over coorporate volunteering?
We behandelen dit onderwerp naast de workshop trends en ontwikkelingen vrijwillige inzet ook in onze basistraining vrijwilligersmanagement en verdiepingstraining vrijwilligersmanagement. We laten trends en ontwikkelingen overal in terugkomen omdat het ontzettend belangrijk is om te weten wat er speelt en mee te gaan in de tijd. Dit houdt je organisatie veerkrachtig en aantrekkelijk voor vrijwilligers!
Reactie plaatsen
Reacties
Hoi,
Trustmoore is een bedrijf gevestigd in Amsterdam. We vinden het belangrijk dat medewerkers, als onderdeel van hun bijdrage aan de samenleving en om de betrokkenheid onderling te versterken, samen vrijwilligerswerk doen. Ik zou graag de mogelijkheden met jullie willen bespreken.
Mvg,
Tali Thur
06.41872676