Vrijwilligers werven wil niet altijd even goed lukken. Is dat bij jou ook zo? Ga dan eens op een vernieuwde manier aan de slag en bekijk het weren vanuit een andere hoek. Traditionele manieren van werven zijn namelijk niet meer toereikend. In eerdere blogs deelden we al hoe je op een vernieuwende manier vrijwilligers werft en hoe je vrijwilligers werft door social media in te zetten. In dit blog gaan we nog een stapje verder en delen we hoe je vrijwilligers werven eens vanuit een andere hoek kunt benaderen waardoor je een grotere kans hebt om nieuwe vrijwilligers aan te trekken die echt bij jouw organisatie passen.
Kijktip: wil je liever in een videoreeks leren hoe je vrijwilligers werft op een manier die wel werkt? Bekijk deze videoreeks dan even.
Traditioneel werven versus vernieuwend werven
Onder traditioneel werven verstaan we dingen die je vroeger deed om vrijwilligers te werven en die toen prima werkte. Denk hierbij aan het plaatsen van een algemene vrijwilligersvacature op de website en de vacature verspreiden via flyers in de supermarkt. Hoewel dit nog steeds goede manieren zijn, werken ze niet meer voldoende. Tegenwoordig is het ten eerste heel belangrijk om jouw ideale vrijwilliger persoonlijk aan te spreken in de vacaturetekst en daarnaast is het belangrijk dat je meerdere kanalen kiest waar je de vacature op verspreid. Met alleen de vacature op de website plaatsen en ophangen in de supermarkt val je namelijk niet meer op. Maar hoe pak je dit nu het beste aan? We nemen je stap voor stap mee door dit proces.
Stap 1: bepaal naar welke vrijwilliger je op zoek bent
Het is tegenwoordig belangrijk dat de vrijwilliger zich bij het lezen van een vacaturetekst persoonlijk aangesproken voelt. Dit komt door de trend personalisatie. Personalisatie houdt in dat mensen zich persoonlijk aangesproken willen voelen. Een algemene vacaturetekst trekt daarom minder vrijwilligers aan dan een tekst waarin jouw ideale vrijwilliger zich herkent. En het grote voordeel hiervan is dat je zo alleen vrijwilligers aantrekt die passen bij jouw organisatie. Kortom; je zorgt ervoor dat er een goede match ontstaat, en dat is belangrijk.
Om te ontdekken wie jouw ideale vrijwilliger is, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Gaat de vrijwilliger werken met een specifieke doelgroep en moet de nieuwe vrijwilliger een affiniteit hebben met deze specifieke doelgroep?
- Moet de vrijwilliger een bepaalde vaardigheid hebben of bepaalde kennis hebben om de taak te kunnen uitvoeren? Of moet de vrijwilliger bereid zijn deze kennis en vaardigheden te leren door bijscholing?
- Welke karaktereigenschappen zoek je in jouw vrijwilliger? Moet de vrijwilliger bijvoorbeeld sociaal zijn of juist heel creatief?
- Moet de vrijwilliger in staat zijn om een rolstoel te duwen, of mag de vrijwilliger ook minder vitaal zijn?
- Wil je liever een mannelijke- of vrouwelijke vrijwilliger? Of maakt dit niet uit?
- Ben je opzoek naar een vrijwilliger die zich structureel voor een bepaald aantal uur per week inzet of ben je op zoek naar een vrijwilliger die zich op flexibele basis inzet?
- Wil je dat de vrijwilliger een bepaalde motivatie of reden heeft om vrijwilligerswerk met jouw doelgroep te doen? Zoek je bijvoorbeeld een vrijwilliger die zelf ervaringsdeskundige is op een bepaald gebied?
- In welke levensfase zit deze persoon (studerend, werkend, gepensioneerd, etc.)?
- Is het van belang dat de vrijwilliger goede Nederlands spreekt of mag de vrijwilliger ook wat minder goed zijn in Nederlands?
Heb je de antwoorden voor jezelf opgeschreven? Dan is het tijd om een profielschets te maken. Een profielschets is een klein stukje tekst waarin je jouw ideale vrijwilliger beschrijft. Het is handig om deze tekst te hebben omdat je het erbij kunt houden wanneer je de vacaturetekst schrijft en zo tussendoor kunt controleren of de tekst past bij jouw ideale vrijwilliger.
Stap 2: kies de juiste wervingskanalen
Vervolgens is het tijd om de juiste wervingskanalen te kiezen. Belangrijk is om kanalen te kiezen waar jouw ideale vrijwilliger actief is. Ga via Google eens onderzoeken waar jouw ideale vrijwilliger te vinden is en kies zo de juiste kanalen. Daarnaast is het goed om de vacature sowieso via verschillende social media kanalen te verspreiden. Gemiddeld zijn Nederlanders dagelijks op drie verschillende social media kanalen actief en daarom is het goed om zelf ook zichtbaar te zijn op verschillende kanalen.
Nog een tip die we je mee willen geven is om altijd jouw netwerk en dat van mensen in je omgeving in te zetten. Dit is nog steeds de nummer één manier om nieuwe vrijwilligers te werven. Mensen voelen zich namelijk vereerd als ze persoonlijk gevraagd worden om vrijwilligerswerk te komen doen en daarnaast vinden mensen het fijn om alvast te praten met iemand die kan vertellen hoe leuk of waardevol het vrijwilligerswerk is.
Wat we je verder ook aanraden is om op zoek te gaan naar community’s waar jouw ideale vrijwilliger actief is. Community’s zijn (besloten) groepen waar gelijkgestemden met elkaar in contact kunnen komen. Denk bijvoorbeeld aan besloten Facebook- en LinkedIngroepen. Door de vrijwilligersvacature in een community te plaatsen, komt het al meteen onder de aandacht van een hele groep potentiële ideale vrijwilligers.
Stap 3: zet je organisatie aantrekkelijk in de markt
Het wordt voor mensen steeds belangrijker om een organisatie al te kennen voor ze er vrijwilligerswerk doen. Daarnaast doen steeds meer mensen vrijwilligerswerk vanuit een eigen hulpvraag. Dit betekent dat mensen zelf ook iets uit het vrijwilligerswerk willen halen. Door naar voren te brengen wat jouw organisatie uniek maakt en wat jouw organisatie vrijwilligers te bieden heeft, weet de vrijwilliger of zijn of haar hulpvraag bij jou voldaan kan worden. Daarnaast zorgt het ervoor dat jouw organisatie opvalt.
- Het is daarom goed om te bepalen wat de Unique Selling Points (USP’s) zijn. dit zijn dingen die jouw organisatie uniek maakt ten opzichte van andere organisaties. Het zijn dingen die jouw organisatie onderscheidend maken. Om de USP’s te bepalen kun je de volgende hulpvragen gebruiken:
- Wat is het doel van jouw organisatie en is dit doel anders dan die van concurrenten?
- Is er binnen jouw organisatie een uniek netwerk aan vrijwilligers of zorgprofessionals waar de vrijwilliger onderdeel van wordt?
- Worden er in jouw organisatie unieke activiteiten georganiseerd die andere organisaties niet organiseren?
- Werkt jouw organisatie met een specifieke doelgroep die bijzonder is?
- Blijft jouw organisatie constant mee veranderen met de actualiteiten? Is je organisatie vernieuwend?
- Wordt er binnen jouw organisatie op een unieke manier gezorgd voor mensen? Wordt bijvoorbeeld de wijk betrokken bij de zorg?
Een andere manier waarop je jouw organisatie aantrekkelijk in de markt zet is door te werken met ambassadeurs. Ambassadeurs zijn mensen die positief zijn over jouw organisatie en dit ook naar buiten brengen. Vrijwilligers die tevreden zijn over jouw organisatie zijn hier een voorbeeld van. Zo zou je bij de huidige vrijwilligers kunnen vragen of zij hun ervaring willen delen door het op papier te zetten (in de vorm van een testimonial of beoordeling) of het in een video willen vertellen. Deze tekst of video kun je toevoegen aan je website of delen in de vacature. Potentiële vrijwilligers zien dan meteen wat de waarde is van het doen van vrijwilligerswerk binnen jouw organisatie.
Hier is een voorbeeld van hoe je vrijwilligers als ambassadeurs kunt inzetten (bron: RIBW Overijssel):
RIBW Overijssel laat vrijwilliger Miny aan het woord en zet Miny zo in als ambassadeur.
Stap 4: schrijf een pakkende wervingsboodschap
Vervolgens is het tijd om de wervingsboodschap (vacature) te schrijven. Hier komt alle informatie uit de vorige stappen samen.
Bij het schrijven van de wervingsboodschap of vacature is het belangrijk dat je de schrijfstijl afstemt op jouw ideale vrijwilliger. Wil je bijvoorbeeld jongeren aantrekken, schrijf dan met ‘je’. Wil je juist ouderen aantrekken? Schrijf dan met ‘u’.
Belangrijk in deze stap is ook om het voordeel voor de vrijwilliger te benoemen. Wat krijgt de vrijwilliger terug voor het vrijwilligerswerk? Wat is de ruil? Welke hulpvraag/hulpvragen kan de vrijwilliger bij jou voldoen?
Tot slot is het belangrijk om te zorgen voor een duidelijke opzet. Niemand wil een rommelige vacaturetekst lezen, en dit soort vacatures worden vaak overgeslagen door potentiële vrijwilligers. Zorg er daarom voor dat jouw vacature bestaat uit:
- Een pakkende, originele titel.
- Een sterke inleiding: je kunt een ervaringsverhaal van een vrijwilliger gebruiken als inleiding, maar ook een korte omschrijving van de functie.
- Een duidelijke inhoud: hierin vermeld je de USP’s, het aantal uur waarvoor je een vrijwilliger zoekt, de werkdagen, en wat hiertegenover staat. Vermeld ook altijd wat de vrijwilliger terugkrijgt voor het vrijwilligerswerk. Wat is de ruil?
- Iets over de organisatie: ga ervan uit dat de persoon die de vacature leest nog niks weet over je organisatie en ook geen zin heeft om je website door te spitten. Vermeld ook de missie van jouw organisatie. Waar doen jullie het allemaal voor?
- Een call-to-action: vermeld hier hoe en tot wanneer de vrijwilliger kan solliciteren.
- Beeldmateriaal: om je vacature nog aantrekkelijker te maken, kun je gebruik maken van een pakkende foto. Het liefst een foto van een vrijwilliger in actie. Gebruik hiervoor wel een eigen foto, want dat komt natuurlijker over.
De onderstaande vacature van Eilandzorg is hier een mooi voorbeeld van. Eilandzorg gebruikt een pakkende, originele titel en beschrijft duidelijk wat de vrijwilliger terugkrijgt voor het vrijwilligerswerk (men wordt gelukkiger dankzij vrijwilligerswerk en krijgt hier ook nog een hoop dankbaarheid terug). Daarnaast staat er een sterke inleiding en is in de inhoud verwezen naar de website voor meer informatie. Als call-to-action kun je naar de bedrijfspagina gaan en daar solliciteren. Tot slot vind je op hun eigen website mooie, passende foto’s.
Stap 5: verspreiden maar
En dan is het eindelijk zover; je gaat de vacaturetekst verspreiden. Belangrijk is om dit via de door jou gekozen wervingskanalen te doen en om dit te blijven herhalen. Zeker op social media is herhaling belangrijk. Minder dan een kwart van de volgers krijgt een geplaatst bericht de eerste keer te zien. Dit betekent dat meer dan driekwart van de volgers het niet te zien krijgt, en dat is zonde. Daarom is het zo belangrijk om de vacature periodiek opnieuw te delen. Een frequentie van één keer per week is aan te raden. Zo doende zorg je ervoor dat de vacature onder de aandacht komt bij al jouw volgers.
Nog een tip die we je mee willen geven is om de vacaturetekst die je op jouw website en/of websites van derden staat niet te laten verouderen. Wanneer een potentiële vrijwilliger een vacature tegenkomt die er al drie maanden opstaat kunnen er twee dingen gebeuren. Of hij denkt: deze vacature is inmiddels vast opgevuld dus ik ga niet meer solliciteren. Of hij denkt: deze vacature staat al zo lang open, het zal wel geen leuk vrijwilligerswerk zijn dus ik neem niet de moeite om te solliciteren.
En als allerlaatste tip willen we je aanraden om te gaan experimenteren. Wees niet bang om eens een ander social media kanaal in te zetten. Of om af en toe eens een titel te gebruiken voor een vacaturetekst die anders is dan je normaal zou gebruiken. Door te experimenteren leer je wat werkt en wat niet werkt. En wie weet ontdek je ineens iets dat heel goed werkt voor jouw organisatie!
Samenvattend
Bedenk eerst goed wie jouw ideale vrijwilliger is. Kies vervolgens wervingskanalen waar jouw ideale vrijwilliger actief is. Daarna schrijf je een pakkende wervingsboodschap die geschreven is voor jouw ideale vrijwilliger en waarin je jouw organisatie uniek in de markt zet én waarin je beschrijft wat het voordeel is voor de vrijwilliger. Tot slot verspreid je de boodschap op diverse kanalen, herhaal je de boodschap steeds weer en mag je af en toe best eens experimenteren.
Interessant?
Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten en onder begeleiding aan de slag gaan? Kijk dan eens of onze spoedcursus vrijwilligers werven of de live cursus vrijwilligers werven op een manier die wel werkt iets voor jou is. In beide cursussen ga je onder begeleiding aan de slag met het werven van vrijwilligers en krijg je feedback waardoor jouw werving nog succesvoller gaat verlopen. Heb je nog vragen over de cursussen? Stuur ons gerust een berichtje. We helpen je graag verder.
Succes met het werven van nieuwe vrijwilligers!
Reactie plaatsen
Reacties