De basistraining vrijwilligersmanagement: voor meer werkplezier voor jou en de vrijwilligers

 

Wil jij een sterkere samenwerking met vrijwilligers, meer tijd overhouden en meer balans en werkplezier ervaren? Dat is precies wat je bereikt als je de basis goed op orde hebt.

 

✅Meer waardering door vrijwilligers

 

Vrijwilligers waarderen het als jij de basis goed op orde hebt. Dit zorgt voor een betere samenwerking en plezier in hun werk. En doordat vrijwilligers meer plezier ervaren, worden zij ambassadeurs van jouw organisatie, wat de organisatie nog aantrekkelijker maakt voor nieuwe vrijwilligers.

 

✅Meer werkplezier voor jou

 

Doordat je meer tijd overhoudt op je werk en de samenwerking met je vrijwilligers steeds prettiger wordt, ga je meer werkplezier ervaren.

 

Dit is het effect van het leggen van een goede basis. En dat is precies de reden waarom we de basistraining vrijwilligersmanagement hebben ontwikkeld. Omdat we jou een fijne samenwerking met vrijwilligers, meer tijd en meer werkplezier gunnen. En omdat we alle vrijwilligers fijn vrijwilligerswerk gunnen.

 

Hoe is deze training ontstaan?

 

Dat de basis op orde hebben je meer tijd, een sterkere samenwerking met vrijwilligers en meer werkplezier oplevert, ervaarde Suzanne (de maakster van deze training) zelf toen zij in haar tweede baan met vrijwilligers de juiste scholing volgde.

‘’Tijdens mijn eerste baan wist ik totaal niet wat ik aan moest met vrijwilligers. Ik kwam net uit de schoolbanken en had tijdens mijn opleiding niks geleerd over vrijwillige inzet. Wat kon ik wel en niet van hen verwachten? Wat hadden zij van mij nodig? Dat soort vraagstukken bleven door mijn hoofd spoken.


Dit resulteerde erin dat vrijwilligers geen duidelijke richting van mij kregen en dat ik mij onzeker voelde. Ze wisten niet wat ze aan mij hadden. Er was geen structuur. Ze deden maar wat, inclusief dingen die eigenlijk niet helemaal de bedoeling waren.


Door mijn onzekerheid, merkte ik ook dat ik niet serieus genomen werd door de meeste vrijwilligers. Zij waren er immers al jaren, en ik was nieuw. Ik vond het lastig om de leiding te nemen en had ook het gevoel dat dit niet kon. Vrijwilligerswerk doe je immers gratis en voor niks.


Uiteindelijk merkte ik dat het gebrek aan structuur en heldere randvoorwaarden er juist voor zorgde dat dingen niet lekker liepen. Vrijwilligers raakten gefrustreerd. Er was onderling veel gedoe. Iedereen wees met de vinger naar elkaar. Er was totaal geen teamgevoel.


Na veel proberen lukte het me wel om er iets van te maken, maar het grote verschil kwam pas nadat ik de juiste scholing had gevolgd. Pas toen merkte ik dat ik dingen beter begon aan te pakken. Ik zorgde dat de vrijwilligers kregen wat ze nodig hadden om goed te functioneren. Ik pakte situaties aan die ik eerder uit de weg ging (denk aan conflicten tussen vrijwilligers die compleet uit de hand waren gelopen).


Toen ik die dingen aanpakte, begon de samenwerking steeds leuker en beter te worden. In plaats van met een boze blik, werd ik door vrijwilligers, steeds vaker ontvangen met een lach. Ik merkte dat ze veel meer bereid waren mij te helpen, en dat zonder dat ik erom hoefde te vragen.

 

Er was nog iets anders dat gebeurde. Ik begon me namelijk zekerder te voelen, waardoor ik meer werkplezier ervaarde. Ik wist nu immers waar ik mee bezig was, en zag daar de positieve resultaten van op de werkvloer. En een mooi bijkomstig voordeel was dat dit weer terug reflecteerde in de samenwerking met de vrijwilligers die zo nog sterker werd.’’

Basistraining vrijwilligersmanagement

Doelstelling

 

Suzanne wilde dat andere coördinatoren dit ook zouden ervaren. Zo is het idee ontstaan om deze training te maken. In 2020 heeft zij de eerste versie gemaakt, aan de hand van haar eigen inzichten en input van een testgroep van 7 coördinatoren. Alles wat zij zelf zag dat voor haar werkte, voegde ze samen met de leerbehoeftes van die 7 coördinatoren.

 

Inmiddels heeft de basistraining vrijwilligersmanagement meerdere updates gehad. We updaten ‘m elk jaar. De wereld van vrijwillige inzet is snel in beweging en we vinden het belangrijk dat de training meegaat met de tijd en daarmee waardevol is en blijft voor jou.

 

Vrijwilligers koesteren

 

Er is nog een andere reden waarom we deze training hebben ontwikkeld. Vrijwilligers, die zich dag in, dag uit belangeloos inzetten, verdienen het om goed behandeld te worden. En dat is precies wat je doet als je de basis op orde hebt. Je laat zien dat je tijd en aandacht hebt gestoken in het zorgvuldig in elkaar zetten van het vrijwilligerswerk.

 

Daarnaast zijn belonings- en waardensystemen goed in elkaar gezet en staan de randvoorwaarden als een huis. Dit waarderen en verdienen vrijwilligers. Omdat we deze toppers moeten koesteren, vinden wij het zo ontzettend belangrijk dat elke organisatie haar basis op orde heeft.

 

Onder die basis valt ook dat er een samenwerking is waar alle partijen iets uithalen. Zowel de organisatie, jij als coördinator, als de vrijwilliger. Daarom hopen we zoveel mogelijk coördinatoren en organisaties te kunnen helpen met deze training. Zodat we zoveel mogelijk vrijwilligers een fijne vrijwilligerswerkplek kunnen bieden. En zodat bepaalde situaties niet voorkomen (denk bijvoorbeeld aan vrijwilligers die overbelast raken).

 

Jou koesteren

 

Dan is er natuurlijk nog jou, de coördinator of begeleider van vrijwilligers. Ook jij bent belangrijk. Jij bent een cruciale schakel in wat vrijwilligerswerk succesvol maakt. Met deze training ondersteunen we jou, onder andere door je te helpen meer balans te krijgen in je werk. We leren je dit aan de hand van onze eigen ontwikkelde SNAPT-methode. Dit is een methode waar je ook in je privéleven profijt van gaat hebben.

 

➡️ Zo gaan we je onder andere helpen om beter je grenzen aan te geven. Dit is belangrijk, want wanneer we met vrijwilligers werken, willen de grenzen nog wel eens vervagen. Een vrijwilliger die op je vrije zondagavond om half 11 belt; die herken je vast wel. Hoe voorkom je dit soort situaties? Daar gaan we jou bij helpen.

➡️ Werken met vrijwilligers kan emotioneel zijn. Hoe bescherm je jezelf? Bijvoorbeeld als de vrijwilliger iets heftigs overkomt, of veroorzaakt tijdens het vrijwilligerswerk.

➡️ Of een vrijwilliger die zijn hele levensverhaal keer op keer doet en daarbij soms ook heftige dingen tegen jou zegt. Dingen waar jij ’s nachts van wakker ligt. Met dit soort situaties omgaan kan lastig zijn. Dat zijn dingen waar wij jou mee gaan helpen in deze training. Want ook voor jou mag je werk fijn zijn.

 

Het koesteren van de verbinding tussen vrijwilligers en de coördinator

 

Dan is er nog een ander belangrijk aspect in de samenwerking, en dat is het koesteren van de verbinding tussen jou en de vrijwilligers. Door de verbinding te koesteren, blijven vrijwilligers langer actief. Dat is belangrijk want zonder vrijwilligers wordt het erg sober. Het op orde hebben van de basis, maakt dat de verbinding tussen jullie steeds sterker wordt en sterk blijft.

 

Wat gebeurt er als de basis niet op orde is?

 

Herken jij een van deze scenario's?

 

  • De samenwerking met (een aantal van) de vrijwilligers loopt niet lekker. Je voelt dat er spanningen zijn. Er wordt veel met de vinger naar elkaar gewezen. Vrijwilligers doen niet wat van ze gevraagd worden, trekken hun eigen plan, komen afspraken niet na, en gaan soms ook over je grenzen heen.
  • Vrijwilligers melden zich soms om het minste of geringste ziek of komen helemaal niet opdagen.
  • Of je weet zelf niet goed waar je mee bezig bent, want je hebt tijdens je opleiding niets geleerd over het werken met vrijwilligers en nu mag je ineens tientallen tot honderden vrijwilligers begeleiden. Je voelt je misschien wat onzeker en doet maar iets zonder te weten of je het wel goed doet. Met als resultaat dat je geen idee hebt of wat je doet wel bijdraagt aan de missie van jouw organisatie.
  • Of de werkdruk is hoog. Je doet veel maar krijgt nog steeds niet alles gedaan en hebt ook het idee dat er niet altijd begrip voor is. 
  • Jij haalt geen tot weinig plezier uit je werkt.
  • Je voelt je opgejaagd, gefrustreerd, ongemakkelijk, hebt het gevoel dat je faalt of geen invloed hebt.

 

Dit zijn allemaal situaties die voor kunnen komen als de basis niet op orde is. Als je een of meerdere van deze situaties herkent, is deze training een goede aanrader voor jou.

 

Deze training is ook voor jou als

 

  • Je twijfelt of je het wel goed doet, benieuwd bent waar het nog beter kan, en wat je nog meer uit deze samenwerking kunt halen.
  • Of misschien doe je dit werk al een tijdje en ben je benieuwd of er nog dingen zijn die beter geregeld kunnen worden.
  • Of als je al jaren als coördinator werkt, maar graag op de hoogte blijft van recente ontwikkelingen.
  • Jij jezelf regelmatig de vraag stelt: hoe pak ik dit aan? Waar begin ik?
  • Je binnenkort start als vrijwilligerscoördinator en je alvast goed wil voorbereiden.

 

Resultaat van de training

 

Het is je nu wel duidelijk; een goede basis leggen voor het werken met vrijwilligers is belangrijk. Het is ook makkelijker dan je misschien denkt. Om het voor jou zo makkelijk mogelijk te maken, is deze training opgezet als een stap-voor-stap training. Dit betekent dat we je stap voor stap uitleggen hoe je die goede basis creëert, en dit in chronologische volgorde doen. Zo hoef je het niet allemaal zelf uit te zoeken. Dit bespaart je veel tijd, moeite en energie.

 

Wanneer je alles wat je leert ook echt toepast in de praktijk, ga je ervaren dat je meer tijd overhoudt. Ook ga je zien dat de samenwerking met je vrijwilligers steeds beter wordt. En omdat alles nu zo goed loopt, en jij waarschijnlijk een stuk zekerder wordt in je werk, ga je meer werkplezier ervaren.

 

Ook ga je zien dat als je de basis op orde hebt, vrijwilligers langer actief blijven in de organisatie, en beter met elkaar en met jou omgaan. Er is een onderling waarderend gemeenschapsgevoel. Vrijwilligers zijn tevreden en doen wat hun voldoening geeft. Ze zijn blij en voelen zich betrokken bij de organisatie. En bovenal voelen ze zich gewaardeerd.

 

Wat je waarschijnlijk ook gaat ervaren is dat er steeds meer vrijwilligers bij komen. Een ander resultaat van de basis op orde hebben, en tevreden vrijwilligers, is dat je organisatie nog aantrekkelijk wordt voor nieuwe vrijwilligers. Hierdoor trek je makkelijker nieuwe vrijwilligers aan zonder dat je hier veel voor hoeft te doen. Je huidige vrijwilligers dienen dan namelijk als wandelende ambassadeurs.

 

Doordat zij positief over het vrijwilligerswerk praten, maken zij anderen enthousiast om ook vrijwilliger bij jullie te worden.

 

Hoe zou het voor je zijn als het voor jou ook zo is?

 

Wat levert het mij op ?

 

Als je  de basis op orde hebt, ga je dit ervaren:

 

  • Je weet precies wat er komt kijken bij het werken met vrijwilliger, wat vrijwilligers van jou mogen verwachten en jij van hun. En hoe die ijzersterke basis legt voor een fijne samenwerking waar alle partijen ook echt iets uithalen.
  • Je ontdekt hoe je in balans blijft, ook als je het druk hebt. We leggen dit uit via onze SNAPT-methode.
  • Vrijwilligers gaan zelfstandiger werken omdat jij op de juiste manier coacht en leidinggeeft. Hierdoor hebben vrijwilligers jou minder snel nodig, wat je meer tijd oplevert.
  • Het saaie papierwerk wordt ineens leuk omdat je in deze training templates krijgt en we je stap voor stap meenemen.
  • Omdat je precies weet wat van jou verwacht wordt en hoe je dat in de praktijk brengt wordt de samenwerking met je vrijwilligers beter.
  • Je krijgt tools waarmee je de samenwerking tussen vrijwilligers en medewerkers beter kunt maken. Hierdoor is er minder gedoe op de werkvloer.
  • Je gaat hierdoor hoogstwaarschijnlijk meer werkplezier ervaren.
  • Doordat je meer werkplezier ervaart, krijg je meer energie. Je komt niet meer vermoeid en overprikkeld thuis, waardoor je waarschijnlijk minder stress ervaart in je persoonlijke leven.
  • Huidige vrijwilligers blijven langer betrokken, en nieuwe vrijwilligers melden zich makkelijker aan.

 

Dit is een greep van dingen die je zomaar eens kan gaan ervaren na het volgen van deze training en het implementeren van wat je leert in de praktijk.

 

Opzet van de training

 

De basistraining vrijwilligersmanagement is een online programma dat je in je eigen tempo doorloopt. Dit is handig wanneer je een volle agenda hebt, of geen zin hebt in lange reistijd en verplicht 3 volle dagen op een training te zitten. De enige voorwaarde is dat je het binnen 1 jaar afrond. We koppelen er bewust een einddatum aan zodat je ook echt actie onderneemt. Wij willen namelijk dat je resultaat behaalt en dat ga je niet bereiken door je alleen aan te melden en de training vervolgens nooit af te ronden.

 

Deze training is meer dan alleen een e-learning. Je krijgt er namelijk persoonlijke begeleiding bij. Zo krijg je feedback op je gemaakte opdrachten en mag je ons zoveel vragen stellen als je wilt. Op die manier wordt jouw persoonlijke leerdoel behaald.

 

Je ontdekt stap voor stap hoe je die ijzersterke basis legt in zo min mogelijk tijd. Gewoon naast wat je nu al doet. Je hoeft niets meer zelf uit te zoeken.

 

Na aanmelding

 

Nadat je je hebt aangemeld ontvang je van ons twee e-mails. In de eerste e-mail heten we je van harte welkom en leggen we uit hoe de online leeromgeving werkt (dit is trouwens heel simpel, want we hebben bewust gekozen voor een makkelijk en gebruiksvriendelijk platform). In de tweede mail vind je een link naar de training en je inlogcodes. Je kunt daarna meteen starten. Op een later moment mag ook als dat beter uitkomt.

 

Investering

 

Je investering voor deze training is 595 euro exclusief btw. Leden van beroepsvereniging AGORA krijgen nog eens 25% extra korting. Ben je lid? Gebruik dan de kortingscode AGORA op het aanmeldformulier.

 

Bonussen

 

Deze training bevat een aantal waardevolle bonussen die jou helpen om nog meer resultaat te behalen.

 

1) Masterclass toekomstbestendig vrijwilligersbeleid

Ontdek welke vier pijlers een vrijwilligersbeleid toekomstbestendig en veerkrachtig maken én hoe jij deze integreert in jouw vrijwilligersbeleid.

2) Masterclass trends en ontwikkelingen

Welke trends en ontwikkelingen zijn er allemaal gaande op het gebied van vrijwillige inzet? En wat kun jij ermee in je werk?

3) Lijst met intakevragen 

Een goed intakegesprek vormt de basis van een goede samenwerking. Daarom delen we een lijst met intakevragen die je aan nieuwe vrijwilligers kunt stellen en die jou gaan helpen om een zo goed mogelijke match te maken.

4) Template van een vrijwilligersovereenkomst 

Met dit template hoef je niet meer zelf uit te vogelen hoe je een vrijwilligersovereenkomst maakt.

5) Toegang tot onze SNAPT-methode

Deze methode gaat je helpen om zowel op je werk als thuis minder stress en meer balans te ervaren. En op je werk krijg je er meer werkplezier door.

Dit is wat anderen hebben ervaren

 

Twijfel je of deze training bij je past? Kijk hier eens wat anderen hebben ervaren.

 

Veelgestelde vragen en antwoorden

 

Misschien heb je nog een vraag over deze training. We zetten de meest gestelde vragen en onze antwoorden even voor je op een rij. Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan gerust een mail.

 

Ik heb het op dit moment heel druk. Is het dan wel slim om deze training te volgen?

Juist als je het heel druk hebt, kan het nuttig zijn om deze training te volgen. De basis op orde krijgen, gaat je namelijk tijd besparen. Daarnaast krijg je voldoende tijd om de training te doorlopen.

 

Ook is het goed om jezelf af te vragen of een rustigere periode in je leven ooit wel komt. De wereld is constant in beweging en er is altijd wel iets te doen. Het is aan jou om te kiezen wat dat ‘iets’ precies is. Een training waardoor je uiteindelijk tijd gaat besparen, zou zomaar eens een slimme zet kunnen zijn.

 

Omdat de lesstof online toegankelijk is, kun je alles volgen waar en wanneer je maar wilt. Heb je het even druk? Dan kun je stoppen. Heb je even tijd? Dan volg je een paar lessen. Omdat de lessen zijn opgeknipt in kleine stukjes, kun je dit heel eenvoudig doen. We hebben het bewust zo gemaakt omdat we weten hoe druk en hectisch het leven en werk kan zijn.

Ik wil de training wel volgen, maar mijn werkgever wil of kan het niet betalen. Wat nu?

We begrijpen heel goed dat je graag wil dat je werkgever deze training voor je betaalt, maar de kans bestaat dat dit nooit gebeurt. In dat geval ben je afhankelijk van je werkgever en bepaalt je werkgever hoe jouw persoonlijke ontwikkeling eruitziet. Daarmee geef je je kracht weg. Jij mag zelf keuzes maken voor jouw toekomst. Het is fijn dat iemand anders het betaalt, maar als je jezelf te afhankelijk opstelt, rem je jouw eigen groei. En wie weet wat die groei je allemaal oplevert. Dat vinden wij erg zonde. Daarom kun je bij ons ook betalen in termijnen, zodat het voor iedereen te doen is om deel te nemen.

 

Daarnaast willen we je meegeven dat deze training ook bijdraagt aan meer werkplezier en balans in je hele leven. Want de relatie tussen werkplezier en meer plezier in de rest van je leven is groot. Je werk en privéleven staat namelijk met elkaar in verbinding. Je zult het vast wel eens meegemaakt hebben dat toen je in een stressvolle periode op je werk zat, je dit (onbewust) mee naar huis nam.

 

Hierdoor sliep je mogelijk minder goed, was je lontje korter en reageerde je je frustratie mogelijk op andere gezinsleden af. Zelf investeren in deze training, kan je dus ook privé veel moois opleveren en daarom is privé investeren misschien helemaal geen gek idee.

 

Uiteindelijk is het belangrijk dat je doet wat goed voelt, maar als je het gevoel hebt dat deze training je echt verder gaat helpen, is het een goed idee om in jezelf te investeren.

Ik twijfel of ik de discipline kan opbrengen om een online programma te volgen. Moet ik deze training dan wel volgen?

Alleen jij kunt die vraag beantwoorden, maar weet dat de trainer (Suzanne) er altijd voor je is als je vastzit. Ook stelt zij je tijdens de training regelmatig vragen die je scherp en gemotiveerd houden. En omdat de modules opgedeeld zijn in korte lessen, wordt leren ineens heel simpel en leuk! De motivatie komt dan meestal vanzelf.

Ik ben niet technisch, gaat dit me wel lukken?

Dat weten we 100% zeker! Je krijgt namelijk een hele duidelijke handleiding. En zelfs als je er dan niet uitkomt, staan we voor je klaar om te helpen. Ook is het tot nu toe elke andere deelnemer gelukt, en als zij het kunnen, kun jij het ook!

Ik werk al jaren met vrijwilligers. Leer ik dan nog wel iets nieuws in deze training?

Wij geloven erin dat je altijd iets nieuws leert, zolang je er maar voor openstaat. Zeker omdat de wereld van vrijwillige inzet snel in beweging is, is er altijd wel weer iets nieuws te leren.

Ik heb de opleiding vrijwilligersmanagement gedaan. Heeft het dan wel nog zin om deze opleiding te doen?

Zoals we bij de vorige vraag al benoemden, geloven wij erin dat je altijd iets nieuws leert. Dit is in het verleden ook bevestigd door andere deelnemers. Daar zaten ook mensen bij die de post-hbo vrijwilligersmanagement hebben gevolgd en ondanks hun uitgebreide voorkennis toch nog nieuwe kennis, praktische tips en tools hebben opgedaan in de basistraining vrijwilligersmanagement.

Klaar om de basis op orde te krijgen?

 

We hopen dat ook jij die ontzettend fijne en sterke samenwerking met de vrijwilligers mag gaan ervaren. En dat ook jij weer tijd overhoudt in je werk, zodat je niet alleen bezig bent met brandjes blussen en rennen en vliegen. En je hierdoor meer werkplezier mag ervaren.


Ook wensen we jouw organisatie toe dat jullie nog aantrekkelijker worden voor vrijwilligers, waardoor zij langer en gelukkiger actief blijven en nieuwe vrijwilligers moeiteloos naar jullie toekomen.


We zouden het mooi vinden als we jou en jouw organisatie mogen begeleiden in de reis naar het bereiken van dit scenario. Het is onze missie om zoveel mogelijk coördinatoren en begeleiders van vrijwilligers en organisaties hierbij te mogen helpen. Wie weet ben jij de volgende.

 

Heb je nog vragen over de training? Stuur ons dan gerust een mail. We denken graag met je mee.