Gebruik jij social media al in de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers? Misschien wel, maar misschien ook niet. Social media kan je op verschillende manieren inzetten om vrijwilligers te werven. Waarom social media goed werkt om vrijwilligers te werven en hoe je het in kunt zetten, bespreken we in dit blog.
De traditionele manier waarop social media wordt gebruikt
Veelal worden vrijwilligersvacatures op de website van een organisatie geplaatst en soms worden de vacatures ook gedeeld op de social media kanalen van de organisaties. Dit is slim, want hierdoor worden alle volgers op de hoogte gebracht van de openstaande vacature. Ook krijgen volgers de kans om de vacature te delen met hun vrienden en netwerk, waardoor een grotere groep mensen de vacature te zien krijgt.
Naast de traditionele manier zijn er echter nog meer manieren waarop je een vacature onder de aandacht kunt brengen via social media. Eén daarvan is het verspreiden van de vacature in groepen.
Groepen op Facebook en LinkedIn
Heb je er wel eens aan gedacht om de vacature in een Facebook- of LinkedIn groep te plaatsen? Misschien is er wel een groep voor inwoners van jouw stad of dorp. Of wellicht zoek je een vrijwilliger die tuinonderhoud doet en is er wel een groep voor tuinier liefhebbers. Je komt dan meteen in contact met de juiste doelgroep.
Tenzij in de groepsregels staat dat je vacatures en oproepen mag plaatsen, is het wel goed om de beheerder even te vragen of je de vacature mag plaatsen, maar vaak is dit geen probleem.
Een eigen groep
Ik raad elke organisatie aan om een eigen groep op te richten. Facebook is hier een makkelijk platform voor en bovenal is een Facebookgroep gratis en kent het vele opties en functies. Er is een trend gaande waarin de behoefte om deel uit te maken van een community of groep steeds belangrijk wordt. Door vrijwilligers de kans te bieden om deel uit te maken van jouw (Facebook)groep, speel je in op deze trend én maak je een organisatie aantrekkelijker voor potentiële vrijwilligers. Twee vliegen in één klap dus, maar hoe komt het dat dit de organisatie aantrekkelijker maakt voor potentiële vrijwilligers?
In de groep kan je huidige vrijwilligers toevoegen en deze vrijwilligers worden de ambassadeur van jouw organisatie. Vrijwilligers kunnen hier ervaringsverhalen delen en als je ervoor zorgt dat je goed bent voor je vrijwilligers en het vrijwilligerswerk goed geregeld is, dan zullen deze verhalen veelal positief zijn. Door je groep op ‘openbaar’ te zetten, kunnen ook mensen die geen lid zijn van de groep de berichten lezen. Potentiële vrijwilligers kunnen dan rondkijken in de groep. Ze krijgen dan een impressie van de sfeer en zullen, indien deze goed is, zich sneller willen aansluiten bij de huidige vrijwilligers. Ook kunnen ze hier vragen stellen aan huidige vrijwilligers of aan de vrijwilligerscoördinator. Het stellen van een vraag in een groep is vaak laagdrempelig en dus is het een fijne manier om in contact te komen met nieuwe vrijwilligers. Je maakt de potentiële vrijwilligers zo warm en enthousiast voor het doen van vrijwilligerswerk binnen jouw organisatie. Ook kunnen vrijwilligers de door jou geplaatste vacature meteen delen met hun eigen netwerk.
Hoe werf je vrijwilligers via social media?
Hoe zet je social media zo optimaal mogelijk in tijdens de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers? Ik deel graag enkele tips met je.
Zorg voor een goede basis
Het is belangrijk om de basis op orde te hebben. Zorg dat de social media pagina’s er netjes en professioneel uitzien. Heeft jouw organisatie een goede profielfoto (bijvoorbeeld het logo), een mooie banner en staan de adresgegevens en link naar de website juist beschreven? Het is ook goed om te beschrijven wie jouw organisatie is en wat jullie doen. Dit vermeld je onder het kopje ‘info’.
Door dit allemaal netjes te vermelden, komt je organisatie professioneel over. Zorg dat potentiële vrijwilligers via de social media pagina’s meteen een goed beeld krijgen van wie je bent en wat je doet.
Naar welke vrijwilliger ben je op zoek?
Zijn je social media pagina’s goed op orde? Dan is de volgende stap om te bepalen naar welke vrijwilliger je op zoek bent. Pas wanneer je dit weet kan je gericht gaan zoeken.
Het is belangrijk om te bepalen naar welke vrijwilliger je opzoek bent. Wanneer je te breed inzet in je wervingscampagne, dan loop je namelijk het risico om een vrijwilliger aan te trekken die eigenlijk geen match is voor jouw organisatie of voor de betreffende functie. Dit is voor jou zonde, maar ook voor de vrijwilliger. Een vrijwilliger wil namelijk ook op de juiste plek terecht komen.
Om te bepalen naar welke vrijwilliger jij op zoek bent, en wie dus jouw ideale vrijwilliger is, kan je de volgende vragen aan jezelf stellen:
- Gaat de vrijwilliger werken met een specifieke doelgroep en moet de nieuwe vrijwilliger dus een affiniteit hebben met deze specifieke doelgroep?
- Moet de vrijwilliger een bepaalde vaardigheid hebben of bepaalde kennis hebben om de taak te kunnen uitvoeren? Of moet de vrijwilliger bereid zijn deze kennis en vaardigheden op te doen middels bijscholing?
- Welke karaktereigenschappen zoek je in jouw vrijwilliger? Moet de vrijwilliger bijvoorbeeld sociaal zijn of juist heel creatief?
- Moet de vrijwilliger in staat zijn om een rolstoel te duwen, of mag de vrijwilliger ook minder vitaal zijn?
- Wil je liever een mannelijke- of vrouwelijke vrijwilliger? Of maakt dit niet uit?
- Ben je opzoek naar een vrijwilliger die zich structureel voor een bepaald aantal uur per week inzet of ben je opzoek naar een vrijwilliger die zich op flexibele basis inzet?
- Wil je dat de vrijwilliger een bepaalde motivatie of reden heeft om vrijwilligerswerk met jouw doelgroep te doen? Zoek je bijvoorbeeld een vrijwilliger die zelf ervaringsdeskundige is op een bepaald gebied?
- In welke levensfase zit deze persoon (studerend, werkend, gepensioneerd, etc.)?
- Is het van belang dat de vrijwilliger goede Nederlands spreekt of mag de vrijwilliger ook wat minder goed zijn in Nederlands?
Aan de hand van de antwoorden kan je een profielschets opstellen van jouw ideale vrijwilliger. Voor deze vrijwilliger ga je de vacature schrijven en wanneer je vervolgens intakegesprekken gaat voeren, kan je kijken of je een persoon tegenover je hebt zitten die matcht met wat jij zoekt.
Stel een pakkende boodschap op en verspreid deze
Nu je weet naar welke vrijwilliger je op zoek bent, kan je een pakkende boodschap, of vacaturetekst, gaan opstellen. Hoe je een pakkende wervingsboodschap schrijft lees je in het blog ‘Hoe werf je vrijwilligers op een vernieuwende manier?’. Belangrijk is dat je de schrijfstijl en het taalgebruik aanpast aan jouw ideale vrijwilliger. Zoek je jonge vrijwilligers? Spreek hen dan niet aan met ‘u’ aan. Dit is niet het taalgebruik dat jongeren gebruiken en jongeren zullen zich bij het lezen van de tekst dan ook niet aangesproken voelen.
Zichtbaarheid vergroten en organisatie aantrekkelijk in de markt zetten
Om potentiële vrijwilligers te kunnen bereiken is het van belang dat je de zichtbaarheid van jouw organisatie vergroot en de organisatie aantrekkelijk in de markt zet.
Zichtbaarheid vergroten doe je door op verschillende social media kanalen actief te zijn en door bijvoorbeeld hashtags in je bericht te gebruiken. Ook kan je huidige volgers vragen om nieuwe mensen uit te nodigen om jouw pagina leuk te vinden.
Het is goed om in je achterhoofd te houden naar welke vrijwilliger je op zoek bent. Niet elk kanaal is even geschikt voor elke vrijwilliger. Weet je niet goed welk kanaal je het beste kunt pakken of zoek je vrijwilligers van allerlei leeftijden en achtergronden? Dan is Facebook de beste optie. Op Facebook zijn mensen actief van verschillende leeftijden en achtergronden.
Benadruk bij het verspreiden van een vacature altijd wat de Unique Selling Points (USP’s) van jouw organisatie zijn. Dit zijn dingen die jouw organisatie uniek maken. Wellicht werkt jouw organisatie met een unieke doelgroep of wellicht biedt jouw organisatie scholing voor vrijwilligers. Door deze USP’s te vermelden maak je de vacature aantrekkelijker voor de potentiële vrijwilliger.
Ook het inzetten van ambassadeurs maakt de organisatie aantrekkelijker. Laat huidige vrijwilligers af en toe eens een positief bericht schrijven op je pagina. Of neem (uiteraard met toestemming) een filmpje op van een cliënt of patiënt die baat heeft bij vrijwillige inzet. Potentiële vrijwilligers zullen enthousiast worden door ervaringsverhalen van andere vrijwilligers, patiënten en cliënten. Dit stimuleert hen om ook bij jou organisatie aan de slag te gaan.
Wil je meer weten?
Wil je graag meer weten over hoe je vrijwilligers werft via social media en ook echt zelf aan de slag gaan? Dan is de spoedcursus vrijwilligers werven iets voor jou. In deze cursus leer je hoe je vrijwilligers werft op een vernieuwende manier (onder andere door social media in te zetten). Je krijgt praktijkvoorbeelden te zien en gaat aan de hand van opdrachten ook echt je eigen vacaturetekst schrijven en verspreiden. En je vaardigheden worden verder versterkt door dat je feedback ontvangt op de gemaakte opdrachten. Je kunt hier alles lezen over de spoedcursus vrijwilligers werven.
Veel succes met het werven van nieuwe vrijwilligers!
Geschreven door Suzanne de Baere, eigenaresse van De Klimop Academie
Reactie plaatsen
Reacties