Sneller en makkelijker vrijwilligers werven met ChatGPT

Gepubliceerd op 5 februari 2025 om 11:36
Sneller en makkelijker vrijwilligers werven met ChatGPT

Er is geen vrijwilligerswerk zonder vrijwilligers en daarom is vrijwilligers werven een belangrijk thema. Helaas gaat vrijwilligers werven niet iedereen even makkelijk af. Het schrijven van vacatureteksten, bedenken van pakkende social media berichten en het vinden van de juiste toon kost tijd en energie. Maar wat als er een manier was om dit sneller en makkelijker te doen? Daar komt ChatGPT om de hoek kijken! In dit blog leggen we uit wat ChatGPT is en hoe jij het kunt gebruiken om sneller en makkelijker vrijwilligers te werven.

 

Luistertip: over dit onderwerp hebben we ook een podcastaflevering opgenomen.

 

Wat is ChatGPT?

 

ChatGPT is een kunstmatige intelligentie (AI) tool die je vragen beantwoordt en teksten genereert. In tegenstelling tot Google, waarbij je zelf informatie uit verschillende bronnen moet halen, geeft ChatGPT direct een samenhangend antwoord. En het mooiste? Er is een gratis versie waarmee je direct aan de slag kunt.

 

Hoe kan ChatGPT helpen bij vrijwilligers werven?

De mogelijkheden met ChatGPT zijn eindeloos, maar hier zijn enkele concrete manieren waarop het je kan helpen bij het werven van vrijwilligers:

 

  • Vacatureteksten schrijven en herschrijven
    Je kunt ChatGPT vragen om een compleet nieuwe vacaturetekst te schrijven door in een paar woorden of zinnen te vertellen wat je zoekt. Ook kun je het vragen om bestaande vacatureteksten te verbeteren.

  • Pakkende titels bedenken
    Een sterke titel trekt meer aandacht en vergroot de kans dat jouw vrijwilligersvacature opvalt (dit is handig omdat er momenteel veel vrijwilligersvacatures open staan) en je zo meer vrijwilligers naar je toe trekt. ChatGPT kan voor jou pakkende en originele titels bedenken in een paar seconde tijd.

  • Social media berichten maken
    ChatGPT kan op basis van de vrijwilligersvacature social media berichten voor jou schrijven die jouw doelgroep (je ideale vrijwilliger) aanspreekt.

  • Persona’s opstellen
    Een persona is een korte omschrijving van jouw ideale vrijwilliger. ChatGPT kan deze voor jou maken. Handig aan een persona is dat je het als spiekbriefje kunt gebruiken om te zien of de deze persoon ook echt wordt aangesproken in de vrijwilligersvacature. Dit is iets wat erg belangrijk is, want als jouw ideale vrijwilliger zich er niet in aangesproken voelt, gaat hij of zij ook niet reageren.

  • Inclusiever schrijven
    ChatGPT kan jou ook helpen om de vrijwilligersvacature inclusiever te maken zodat je een bredere doelgroep aantrekt.

  • Teksten controleren en verbeteren
    Ook kan ChatGPT teksten controleren op taal en spelfouten en meedenken over kortere, krachtigere formuleringen waardoor de vrijwilligersvacature nog sterker wordt.

De voordelen van ChatGPT

 

Op het gebied van vrijwilligers werven (en ook daar buiten) is er een hoop waar je ChatGPT voor kunt gebruiken. Buitenom dat het fijn is om niet meer alles alleen te hoeven doen, kent ChatGPT nog andere voordelen.

 

Ten eerste gaat het je een hoop tijd besparen. Waar je normaal 30-60 minuten bezig bent met het schrijven van een vacaturetekst, kan ChatGPT dit in enkele seconden genereren. Even nalezen en aanpassen, en je bent binnen 10 minuten klaar.

 

Misschien denk je dat dit niet mogelijk is, maar het is echt zo. Bekijk deze video tutorial maar eens.

 

 

Ten tweede kun je ontzettend veel nieuwe ideeën opdoen met ChatGPT. Ideeën waar je alleen mogelijk nog op was gekomen. Zo kun je het bijvoorbeeld gebruiken als sparringspartner om unieke wervingsacties te bedenken.

 

Ten derde kun je met behulp van ChatGPT sterkere teksten maken. ChatGPT helpt je namelijk om teksten te verbeteren, waardoor ze aantrekkelijker en professioneler overkomen en beter passen bij jouw ideale vrijwilliger. Dit vergroot de kans dat potentiële vrijwilligers ook echt reageren op jouw vrijwilligersvacature.

 

Belangrijke aandachtspunten

 

Hoewel ChatGPT een geweldige tool is, is het belangrijk om op een aantal dingen te letten. Pas dan komen er ook echt goede resultaten uit. Ons advies is om duidelijke opdrachten te geven. Hoe specifieker je vraag, hoe beter het resultaat. Ook raden we je aan om de gegenereerde teksten altijd even na te lezen en indien nodig aan te passen zodat het past bij de schrijfstijl van jouw organisatie. Zo voorkom je dat de teksten ‘nep’ aanvoelen.

 

Ook klaar om sneller en makkelijker vrijwilligers te werven met ChatGPT?

 

Wil je meer weten over hoe je ChatGPT optimaal inzet voor het werven van vrijwilligers? Op 18 maart 2025 geven we een workshop waarin we je kennis laten maken met de mogelijkheden van ChatGPT. 

In de workshop ontdek je:

  • Wat ChatGPT is, hoe het werkt, en hoe het je helpt bij vrijwilligerswerving.
  • Hoe je ChatGPT gebruikt om aantrekkelijke vacatureteksten te schrijven en bestaande teksten verbeteren.
  • Hoe je met ChatGPT pakkende en doelgerichte social media berichten schrijft.
  • Hoe ChatGPT kan helpen bij het opstellen van persona's om verschillende typen vrijwilligers beter te bereiken.
  • Hoe je brainstormsessies met ChatGPT houdt om vernieuwende ideeën te genereren.
  • Hoe ChatGPT je kan helpen om teksten inclusiever te maken om diverse groepen aan te spreken.
  • Deze workshop is interactief. Je gaat zelf aan de slag en mag al jouw stellen.

Na afloop ben je in staat om ChatGPT in je voordeel te gebruiken waardoor je minder tijd kwijt bent aan vrijwilligers werven en een nog succesvollere campagne op weet te zetten. Concreet weet je hoe je ChatGPT zelf kunt gebruiken om vacatureteksten te schrijven, herschrijven, om social media berichten te schrijven en hoe ChatGPT mee kan denken over het effectief verspreiden van je vacatureteksten.

Wil je meer weten over de workshop of jezelf aanmelden? Ga dan naar deze pagina.

Tijdens de workshop ga je direct aan de slag en krijg je praktische tips waarmee je veel tijd kunt besparen. Er zijn beperkte plaatsen beschikbaar, dus bij interesse raden we je om je snel aan te melden.

Wie weet zien we je daar!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.