Vorige week werd ik geïnterviewd door een dame die bezig is met een afstudeeropdracht voor een organisatie. Een van haar vragen was hoe de organisatie meer jonge vrijwilliger kan binnenhalen. Dit is niet de eerste keer dat ik deze vraag krijg.
Massaal willen organisaties meer jonge vrijwilligers aantrekken. En jij waarschijnlijk ook. Anders zou je dit blog nu niet lezen. Dit is heel begrijpelijk want door ook jonge vrijwilligers in je organisatie te hebben, maak je de organisatie divers. Daarnaast heeft de jonge vrijwilliger nog een hele carrière voor zich en bestaat de kans dat hij/zij nog vele jaren actief blijft binnen jouw organisatie. Ook bieden jongeren een andere kijk op jouw organisatie en het vrijwilligerswerk waardoor ze met nieuwe en verfrissende ideeën komen. Dat je meer jonge vrijwilligers wil, is dus heel begrijpelijk.
Maar goed, hoe krijg je meer jonge vrijwilligers in je organisatie? In dit blog deel ik 4 simpele stappen waar jij vandaag al mee kunt beginnen.
Stap 1: bepaal wat jij verstaat onder jonge vrijwilligers
Voor de een is 15-25 jaar jong. Voor de ander is 15-45 jaar jong. En weer iemand anders vindt een compleet andere leeftijdsgroep jong. Daarom is het goed om eerst even te bepalen wat jij verstaat onder jonge vrijwilligers.
De zoektocht is namelijk een stuk makkelijker als je weet waar je precies naar op zoek bent.
Stap 2: onderzoek waar de door jou gekozen doelgroep te vinden is
Waar is de jonge vrijwilliger die jij zoekt te vinden? Gaat jouw jonge vrijwilliger bijvoorbeeld nog naar school? Of zijn ze veel te vinden in het lokale buurthuis? Of op een bepaald social media kanaal? Onderzoek dit eens.
Daar waar de door jou gekozen doelgroep te vinden is, is de plek waar je jouw wervingsboodschap (vacature) gaat verspreiden. Zo breng je de vacature meteen onder de aandacht bij de groep die jij zoekt. En dat wil je natuurlijk!
Stap 3: zoek uit welk taalgebruik de door jou gekozen doelgroep gebruikt
Welke soort woorden en uitspraken gebruikt de door jou gekozen doelgroep? Hoe praten zij? Deze schijfstijl/dit taalgebruik voeg je toe aan jouw wervingsboodschap. Zo maak je de boodschap herkenbaar voor de door jou gekozen groep en vergroot je de kans dat de jonge vrijwilligers ook daadwerkelijk solliciteren.
Waarom is dit belangrijk? Mensen willen zich persoonlijk aangesproken voelen in een tekst/video. Pas dan lezen ze de hele tekst of kijken ze de hele video. Want dan creëer je het gevoel dat de tekst of video voor deze persoon bedoeld is. Zie het als een persoonlijke uitnodiging. Iedereen vindt het toch leuk om persoonlijk uitgenodigd te worden voor een feestje? En na het krijgen van een persoonlijke uitnodiging zeg je toch ook veel sneller ‘ja’ dan wanneer je een niet-persoonlijke uitnodiging krijgt?
Stap 4: breng vrijwilligers die binnen de door jou gekozen doelgroep vallen in beeld
Misschien heb je al een paar vrijwilligers die binnen de door jou gekozen doelgroep vallen. Vraag die vrijwilligers of ze hun ervaring willen delen in de vorm van een tekst of video. De door jou gekozen doelgroep gaat zich dan aangesproken voelen. Ook laat je op deze manier zien dat jouw organisatie al geschikt is voor deze doelgroep. Dat maakt de stap om als vrijwilliger aan de slag te gaan binnen jouw organisatie veel minder groot.
Je neemt op deze manier het bezwaar weg dat de jonge vrijwilliger denkt dat in jouw organisatie alleen gepensioneerde vrijwilligers zijn. Niet dat daar iets mis mee is natuurlijk, maar voor de jonge vrijwilliger is het fijn dat er ook andere jongeren actief zijn zodat ze leeftijdsgenoten hebben om mee op te trekken.
Ander tips?
In onze vrijwilligers werven cursus leer je nog veel meer van dit soort praktische tips. Ook delen we hier tal van inspirerende praktijkvoorbeelden van organisaties die sterke vacatures weten te maken. Die vacatures kun jij weer gebruiken ter inspiratie. Je bent van harte welkom om mee te doen!
Heb jij nog andere tips om jonge vrijwilligers te werven? Laat ze achter in de reacties 😊
Reactie plaatsen
Reacties