Donderdag 5 oktober was ik op de 7e editie van het congres zorgen met vrijwilligers in Amsterdam. Het was een geweldige dag gevuld met inspiratie, nieuwe kennis en interessante gesprekken! In dit blog deel ik mijn 5 grootste inzichten van deze dag samen met wat praktische tips zodat je hier ook iets mee kunt in je dagelijkse werk.
Wil je de complete samenvatting van alle sessies ontvangen? Vul dit formulier dan even in. Dan ontvang je de samenvatting in je mailbox.
Inzicht 1: de grenzen tussen informele zorg en formele zorg vervagen
Voorheen was sterk afgebakend wie mantelzorger was, wie vrijwilliger en wie beroepspersoneel. Die lijnen vervagen steeds meer. Zo zien we steeds vaker dat mantelzorgers in wezen ook vrijwilliger zijn, zonder dat ze staan ingeschreven als vrijwilliger. Denk hierbij aan een familielid van je cliënt die regelmatig iets leuks organiseert voor alle cliënten van de woning.
Steeds vaker worden vrijwilligers ook ingezet voor zorg gerelateerde taken, terwijl ze niet altijd een zorg achtergrond hebben.
Of dit oké is of niet, daar zijn de meningen over verdeeld, zo ontdekte ik tijdens het congres. Er kwam dan ook een mooie discussie op gang. Zelf denk ik dat we hier grenzen in moeten stellen. Iemand zonder zorg achtergrond zorgtaken laten verrichten kan gevaarlijk zijn. En dat moet je niet willen. Zowel voor de cliënt niet als voor de vrijwilliger. Maar tegelijkertijd geloof ik ook dat vrijwilligers in de zorg inzetten op korte termijn de enige oplossing is om het tekort op te vangen, alleen ik ben er dus geen voorstander van. Zeker ook omdat vrijwilligerswerk vrijwillig moet zijn en een vrijwilliger moet kunnen doen wat hij of zij wil doen. Maar goed, als we zo doorgaan moet in 2040 1/4e van de Nederlands in de zorg werken (bron: het rapport Kiezen voor Houdbare Zorg. Mensen, middelen en maatschappelijk draagvlak). Anders zijn er onvoldoende handjes. Alleen dit percentage is onhaalbaar. Een lastige discussie dus...
Hoe ga je op dit moment om met dit vraagstuk? Willem-Jan de Gast kwam met het volgende advies: alles hangt af van het soort organisatie en je doelgroep. Bespreek daarom wat voor jouw organisatie de grenzen zijn tussen betaald en onbetaald werk. Wat mogen alleen betaalde medewerkers doen? En wat mogen vrijwilligers doen? Zo is in elk geval duidelijk in je organisatie wat vrijwilligers wel en niet mogen doen.
Inzicht 2: het is belangrijker dan ooit dat je verschillende vrijwilligersreizen aanbiedt
Het is lastiger dan ooit om aan vrijwilligers te komen. En daarom is het juist nu zo belangrijk om verschillende vrijwilligersreizen aan te bieden. Wat wordt hier precies mee bedoeld? De vrijwilligersreis is de manier waarop een vrijwilliger bij jouw organisatie terecht komt en aan de slag gaat. De kans is groot dat je op dit moment bijvoorbeeld vrijwilligers werft, waarna ze bij jou solliciteren op een bepaalde functie en aan de slag gaan. In plaats van werven voor een bepaalde functie zou je ook kunnen onderzoeken of er nog andere manieren van vrijwilligerswerk zijn die je kunt aanbieden. Of dat er andere manieren zijn waarop vrijwilligers kunnen solliciteren. Bijvoorbeeld door niet te gaan werven op functie maar juist gewoon met mensen in gesprek te gaan over hun passies en talenten en vanuit daar te kijken wat bij hen past.
Inzicht 3: benut ervaringsdeskundigheid
Ervaringsdeskundige ben je als je een bepaald proces hebt doorlopen (bijvoorbeeld een ziekte, traumatische gebeurtenis of stoornis) en je anderen kunt helpen door jouw verhaal te delen. Ervaringsdeskundigen in de zorg en welzijnssector inzetten kan je ontzettend veel opleveren. Werk je bijvoorbeeld met een doelgroep waar je zelf niet tot behoord? Dan kan het voor die doelgroep lastig zijn om hulp van jou aan te nemen. Jij weet immers niet eerstehands wat ze doormaken. Door een ervaringsdeskundige mee te nemen, kun je het ijs breken. De ervaringsdeskundige weet namelijk wel wat jouw doelgroep ervaart!
Inzicht 4: houd contact met potentiële vrijwilligers warm
Tijdens het congres leerde ik een interessant feitje van Marco Ketel. Slechts 2% van de mensen die we 1x vragen om vrijwilliger bij ons te worden, wordt ook echt vrijwilligers. De overige 98% wordt dus geen vrijwilliger nadat je ze 1 keer benaderd. Daarentegen wordt 80% van de mensen wel vrijwilliger nadat ze 5 tot 12 keer zijn gevraagd. Wat we hieruit kunnen leren is het volgende. Het is belangrijk om contacten met potentiële vrijwilligers warm te houden, want 98% van de mensen wordt geen vrijwilliger als je het ze zomaar 1x vraagt. Maar als je het contact warm houd en het ze vaker vraagt, is de kans groter dat ze een keer ja zeggen. Vraag daarom aan potentiële vrijwilligers die nu nog geen match zijn of je ze volgend jaar nog een keer mag benaderen.
Of (een advies dat ik zelf ook meegeef aan deelnemers van de cursus succesvol vrijwilligers werven in deze lastige tijd) vraag of ze je op een nieuwsbrieflijst mag zetten. In die nieuwsbrief houd je ze op de hoogte van alles wat jouw mooie organisatie doet. Zo houd je ze betrokken en actief.
Inzicht 5: meer diversiteit in je organisatie? Doe gezamenlijk ervaringen op
Marco Ketel deelde nog een ander mooi inzicht. Wil je meer culturerel diversiteit in je organisatie? Verdiep je dan in andere culturen, en doe gezamenlijke ervaringen op. Bevind zich in de wijk bijvoorbeeld een grote groep mensen met een bepaald geloof? Kijk dan eens of je je kunt verdiepen in dat geloof. Welke feestdagen vieren zij? Is er een feestdag waar je als organisatie bij aan kunt sluiten? Is er misschien een cultureel feest dat je kunt organiseren voor de buurt? Zo breng je mensen samen. Zo laat je zien dat je geïnteresseerd bent in andere culturen. Zo bouw je samen ervaringen op. En zo gaan mensen je sneller vertrouwen en zijn ze sneller geneigd aan de slag te gaan als vrijwilliger bij jouw organisatie.
Conclusie
Ik heb deze dag weer veel geleerd. Veel te veel om met je te kunnen delen in één blog. Alle info ga ik daarom verwerken in het scholingsaanbod. Zo blijft de lesstof actueel en blijf jij op de hoogte van alle actualiteiten!
Reactie plaatsen
Reacties