Effectief vrijwilligers werven in deze lastige tijd: deel 1

Gepubliceerd op 21 juli 2023 om 09:44
Effecief vrijwilligers werven in deze lastige tijd

Het lijkt wel alsof het steeds lastiger wordt om nieuwe vrijwilligers te werven. Komt dat soms omdat vrijwilligers aan het opraken zijn? Gelukkig niet! Aldus Lucas Meijs, hoogleraar strategische filantropie en vrijwilligerswerk aan de Erasmus universiteit. Hij vertelt in deze podcast dat vrijwilligers waarschijnlijk nooit op gaan raken. Mensen zullen immers altijd wel iets goeds willen doen. Alleen de manier waarop ze dat doen, verandert.

En daar ligt ook de sleutel tot het succesvol werven van nieuwe vrijwilligers. Het is namelijk aan de organisatie om zich aan te passen op wat de vrijwilliger wil. Alleen zo ga je nog nieuwe vrijwilligers aantrekken. Doe je dit niet? Dan gaan vrijwilligers naar andere organisaties die het wel doen. Of ze gaan het vrijwilligerswerk zelf vormgeven (dus zonder zich te verbinden aan een organisatie).

Maar wat wil de vrijwilliger dan eigenlijk? En hoe pas je je organisatie hier op aan? Daar gaan we het in dit blog over hebben.

Er is een groeiende vraag naar flexibel vrijwilligerswerk

Wil je weer succesvol vrijwilligers werven? Dan is het zaak dat je jouw organisatie aanpast op de wensen en behoeften van de vrijwilliger. En één van die wensen en behoeften is flexibel vrijwilligerswerk. Mensen willen zich niet langer structureel voor een bepaald aantal uur en op dezelfde dagen en tijden vrijwillig inzetten. In plaats daarvan wil men zich op flexibele basis inzetten. Men wil zelf kiezen waar, wanneer en hoe vaak hij/zij vrijwilligerswerk doet.

Veel coördinatoren vinden flexibel vrijwilligerswerk maar lastig. We willen immers allemaal de continuïteit van onze activiteiten waarborgen. En dat is logisch, maar wist je dat je dit ook kunt doen en tegelijkertijd toch ook flexibel vrijwilligerswerk mogelijk maken? In dit blog delen we drie hele praktische tips met je over hoe je deze trend in de praktijk brengt.

Vrijwilligers willen keuzevrijheid ervaren

Het is voor vrijwilligers steeds belangrijker om keuzevrijheid te ervaren binnen het vrijwilligerswerk. De vrijwilliger wil dus zelf kunnen bepalen wat hij/zij gaat doen en hoe hij/zij deze taak vervolgens invult. Daarnaast wil de vrijwilliger ook kunnen kiezen. Daarom raad ik je aan om verschillende taken aan te bieden waar de vrijwilliger uit kan kiezen. Zo is er altijd weer iets te doen als de vrijwilliger een bepaalde taak beu raakt. En zo voorkom je dat de vrijwilliger elders aan de slag gaat als hij/zij uitgekeken raakt op die ene taak die hij/zij binnen jouw organisatie doet.

Tip: laat in je vacaturetekst al weten dat er binnen jouw organisatie een breed takenpakket is waar de vrijwilliger uit kan kiezen. En dat de vrijwilliger zelf mag bepalen wat en hoe hij/zij dit gaat doen.

Vrijwilligers willen van te voren weten hoeveel tijd ze kwijt zijn aan het vrijwilligerswerk

NLvoorelkaar heeft een onderzoek uitgevoerd onder vrijwilligers. Daaruit is naar voren gekomen dat 76% van de vrijwilligers jonger dan 20 jaar oud het heel belangrijk vindt om van tevoren te weten hoeveel tijd ze aan het vrijwilligerswerk kwijt gaan zijn. Daarnaast geeft 60% van de 70-plussers aan dit belangrijk te vinden. Laat in je vrijwilligersvacature daarom duidelijk weten hoe dat bij jou zit. Wat is er binnen jouw organisatie allemaal te doen? En hoeveel tijd kost dit? Of mag de vrijwilliger helemaal zelf bepalen hoeveel tijd hij/zij in het vrijwilligerswerk steekt?

Vrijwilligers willen vrijblijvend kennis kunnen maken

Het is voor potentiële vrijwilligers steeds belangrijker om op een laagdrempelige manier kennis te kunnen maken met het potentiële vrijwilligerswerk en de organisatie. Ook hier zien we dus dat vrijwilligers zich niet zomaar meer willen binden aan een organisatie en vrijwilligerswerk.
Je kunt dit mogelijk maken door inloopdagen of openavonden te organiseren waar mensen kunnen proeven van het vrijwilligerswerk en jij hier meer info over geeft. Ook kun je een vrijwilligersmarkt organiseren.

Vrijwilligers willen nieuwe mensen leren kennen tijdens het vrijwilligerswerk

Al een aantal jaren zien we dat een grote groep mensen vrijwilligerswerk doet om de eenzaamheid tegen te gaan. Dat zien we ook nu nog gebeuren. Daarom is het voor vrijwilligers belangrijker dan ooit om contacten op te kunnen doen tijdens het vrijwilligerswerk. Vrijwilligers willen het gevoel krijgen ergens bij te horen. Het community gevoel.

Wil je meer nieuwe vrijwilligers aantrekken? Dan is het goed om dit te faciliteren en om in je wervingsboodschap te communiceren dat vrijwilligers bij jou terecht komen in een breed netwerk.

Om dit community gevoel zoveel mogelijk te faciliteren kun je regelmatig gezamenlijke bijeenkomsten organiseren (denk aan inspiratiedagen, intervisiebijeenkomsten, of gewoon gezellig samen ergens gaan wandelen). Ook kun je vrijwilligers de kans geven om samen iets te organiseren. Zo leren ze elkaar steeds een stukje beter kennen.

Vrijwilligerswerk door bedrijven is hip

Steeds meer bedrijven laten hun personeelsleden vrijwilligerswerk doen onder werktijd. Betaald vrijwilligerswerk dus. Dit fenomeen wordt ook wel medewerkersvrijwilligerswerk genoemd. Medewerkersvrijwilligerswerk is mooie kans voor jou om nieuwe vrijwilligers te werven én vrijwilligers met specialistische kennis/vaardigheden. Zo kun je namelijk heel gericht op zoek gaan naar bedrijven die dat doen waar jij naar op zoek bent. Daarnaast is het een mooie kans voor mensen die het heel druk hebben om toch vrijwilligerswerk te kunnen doen. En daarom is deze ontwikkeling zo belangrijk om op in te spelen als je nieuwe vrijwilligers wil werven. We krijgen het immers massaal steeds drukker en drukker.

Tip: wil je aan de slag met medewerkersvrijwilligerswerk? Lees deze twee interessante blogs dan eens. In het blog ‘Vrijwilligerswerk door bedrijven’ leggen we je uit hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan. En in het blog ‘De grote voordelen en succesverhalen van medewerkersvrijwilligerswerk’ delen we succesverhalen van bedrijven die medewerkers vrijwilligerswerk laten doen en nog enkele voordelen van vrijwilligerswerk door bedrijven.

 

Samenvattend

Zoals je kunt zien zijn vrijwilligers op dit moment vooral op zoek naar flexibiliteit en willen ze zelf bepalen hoe ze invulling geven aan het vrijwilligerswerk. Daarnaast willen mensen waardevolle, nieuwe contacten opdoen tijdens het vrijwilligerswerk en is vrijwilligerswerk door bedrijven hip. Dit zijn allemaal dingen waar je als organisatie op in moet spelen als je vrijwilligers wil behouden en de kans wil vergoten om nieuwe vrijwilligers aan te trekken.

Er komt natuurlijk nog meer kijken bij het effectief vrijwilligers werven. Zo is het namelijk belangrijk dat je een sterke wervingscampagne opzet waardoor je opvalt tussen de concurrenten. Ook is het belangrijk dat je de potentiële vrijwilligers met je wervingsboodschap weet aan te spreken. In het gratis e-book 'succesvol vrijwilligers werven in deze lastige tijd' helpen we je graag op weg. Wil je na het lezen van het e-book nog verder de diepte ingaan en onder begeleiding aan de slag gaan met het opzetten van een sterke wervingscampagne? Dan is de cursus 'succesvol vrijwilligers werven in deze lastige tijd' een mooie vervolgstap.

Heb jij nog andere wervingstips? Laat ze dan even achter in de reacties!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.